CD opname Sloterkerk

David Mariya cd

Floeten-Concert Transcripties voor fluit en orgel

Mariya Semotyuk (als fluitiste verbonden aan het KCO) en David Schlaffke (organist van de Sloterkerk) spelen in de Sloterkerk/Amsterdam en de St. Johanneskerk/Niederdorla werken van o.a. Felix Mendelssohn Bartholdy, Johann Nepomuk Hummel en Christian Heinrich Rinck.
Het klassieke repertoire kent helaas maar weinig werken voor fluit en orgel. David Schlaffke heeft dus speciaal voor deze opname andere composities bewerkt die als vanzelfsprekend bij de klassiek/romantische klankwereld van de orgels van Knipscheer en Reubke passen. Een première in vele opzichten!

Cd-tracks:

Johann Nepomuk Hummel (1778-1837)
Sonate in D groot op. 50 voor piano en fluit

Johann Christian Heinrich Rinck (1770-1846)
Floeten-Concert op. 55 voor orgel solo

Theobald Böhm (1794-1881)
Variations sur une valse de Schubert op. 21 voor fluit en orkest

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Sonate in F klein op. 4 voor viool en piano

Totale lengte: 62:41

Prijs inclusief verzendkosten: € 18,00 en te bestellen via cd@sloterkerk.nl

Mariya Semotyuk en David Schlaffke

CD die eerder is uitgekomen: David Schlaffke speelt op het Reubke-Orgel

Virtuoze muziek van Bach, Liszt en leerlingen van Liszt, waaronder een
van de beroemdste Sonates voor orgel uit de 19e eeuw: sonate over Psalm
94 van Julius Reubke, gespeeld door David Schlaffke op een orgel van de broer van Julius Reubke.

Eerste cd-opname op het Reubke-orgel uit 1874 in de Evangelische Sint-Johanneskerk in Niederdorla.

Franz Liszt verwierf niet alleen een grote reputatie als pianovirtuoos, maar al snel ook als pedagoog en componist, wat talrijke studenten naar Weimar trok. Deze kwamen natuurlijk vooral om pianoles te krijgen. De studie breidde zich echter voor sommige studenten uit naar een ander vakgebied: orgelmuziek. Interessant genoeg was er een uitwisseling met collega’s en leerlingen binnen de nauwe cirkel, die zeker kan worden gekenmerkt als wederzijds inspirerend: Liszts orgelwerken, zoals zijn concrete kennismaking met de mogelijkheden en bijzonderheden van het instrument, zijn zonder te werken met de drie organisten ( Alexander Winterberger, Alexander Wilhelm Gottschalg, Julius Reubke) nauwelijks denkbaar onder zijn studenten.

De composities en arrangementen van deze drie Liszt-leerlingen die op deze cd zijn opgenomen, vormen een voorbeeld van een vitaal en opwindend tijdperk in de muziekgeschiedenis, omdat, zoals in één brandpunt, visionaire creatieve drang, pragmatische studies en ideeën van een ‘kerkwaardige stijl’ hier verenigd zijn. Het instrument in Niederdorla biedt de mogelijkheid om dit belangrijke deel van de centrale Duitse orgelcultuur in de 19e eeuw authentiek te horen.

CD Tracks:

1 Franz Liszt (1811-1886)
Huilen, klagen, piekeren, aarzelen
Prelude voor piano gebaseerd op de cantate van Johann Sebastian Bach (gearrangeerd voor orgel door Alexander Winterberger)

2 Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Prelude en Fuga op B-A-C-H
(Orgelverwerking volgens BWV 898 door Alexander Wilhelm Gottschalg)

3 Richard Wagner (1813-1883)
Prelude to Tristan and Isolde
(gearrangeerd voor orgel door Alexander Wilhelm Gottschalg)

4 Julius Reubke (1834-1858)
Trio in Es groot