Op 15 juni spelen vier leden van het KCO samen met klavecinist David Schlaffke een programma met muziek uit de zogenaamde Mannheimer Schule: De sprankelende inspiratiebron voor de generatie van Mozart en Beethoven. Het programma bestaat uit werken van o.a. Stamitz, Toëschi en Eichner.
Programma:
Ernst Eichner (1740-1777) Quartett in D, op. 4 nr. 4 voor fluit, viool, altviool en b.c. Andante poco adagio Scherzando
Johann Stamitz (1717-1757) Sonata in G, op. 6 or. 1 voor viool en b.c. Adagio Allegro Minuetto – Altro – Minuetto
Johann Baptist Wendling (1723-1797) Quartetto Concertante in e, op. 10 nr. 2 voor fluit, viool, altviool en b.c. Allegro Menuetto grazioso – Minor – Menuetto Variazioni
Martin Friedrich Cannabich (ca. 1690-1773) Sonate in e, op. 1 nr. 4 voor fluit en b.c. Allegro Largo Tempo di Minuetto
Ernst Eichner (1740-1777) Duo in C, op. 10 nr. 1 voor viool en altviool Allegro moderato maestoso Rondo
Carl Joseph Toeschi (1731-1788) Quartetto in D, op. 5 nr. 1 voor fluit, viool, altviool en b.c. Allegro – Larghetto grazioso – Presto
Toelichting op bet programma:
De Mannheimer Schule
Experimentele keuken voor een nieuwe muziek
De term Mannheimer Schule (Mannheimer School) verwijst naar een kortstondige bloeiperiode – 1743-1778 – van de muziek in de Duitse stad Mannheim die van belang is voor de muziekgeschiedenis.
Keurvorst Karel Theodor,·die vanaf 1743 in Mannheim resideerde, was een uitgesproken muziekliefhebber, en bevorderde de beoeferiing van die kunst aan zijn hof. Vooral het hoforkest had zijn aandacht. Vele vooraanstaande musici en componisten werden angetrokken en al gauw gold het orkest als het beste in Europa.
Er ontwikkelde zich in Mannheim een eigen muziekstijl, op de snede tussen barok en klassiek, die zich snel over heel Europa verbreidde. Deze stijl was de voorloper van het Weense classicisme, en oefende invloed uit op Haydn, Mozart en Johann Christian Bach.
Belangrijke verworvenheden van de Mannheimer Schule waren b.v. de onafhankelijker behandeling van de houtblazers, de introductie van de klarinet in het orkest, de uitwerking van de sonatevorm in de symfonie, de eenheid in streekvoering, en de gelijkmatige overgangen m dynamiek in het orkest (voordien was men gewend abrupte overgangen tussen piano en forte te maken). Typische stijlkenmerken zijn verder de zogenaamde Mannheimer Rakete, een plotseling crescendo, en de Mannheimer Seufzer.
Er zijn fouten opgetreden bij je inzending. Probeer het opnieuw.
Aanmelden zoals 5 anderen!
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat u hiermee akkoord gaat, maar u kunt zich afmelden als u dat wilt.AccepterenMeer lezen
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.