• Dit evenement is voorbij.

Roland Krämer (altviool) en leden van het Concertgebouworkest spelen Haydn en Hummel

16 juni @ 15:00 16:00

€12

Op zondagmiddag 16 juni om 15 uur spelen Roland Kramer (altviool) plus 4 andere leden van het Concertgebouworkest:

Programma:

Joseph Haydn
(1732-1809)
Het Streichquartett op 76/4
"Der Sonnenaufgang"

Johann Nepomuk Hummel
(1778-1837)
Het Klarinettenquartett

Joseph Haydn’s (1732-1809) Streichquartett Op. 76 Nr. 4, ook bekend als “Der Sonnenaufgang” (“The Sunrise”), is een van zijn meest gevierde strijkkwartetten. Dit meesterwerk werd gecomponeerd in 1797 en maakt deel uit van een reeks van zes kwartetten die bekend staan als Opus 76. Deze kwartetten zijn geschreven in de latere periode van Haydn’s carrière, toen hij op het hoogtepunt van zijn creatieve krachten stond.

Johann Nepomuk Hummel (1778-1837) was een veelzijdige componist, pianist en dirigent wiens werk een brug vormt tussen de klassieke en romantische periode. Een van zijn opmerkelijke kamermuziekwerken is het Klarinettenquartett in Es majeur, Op. 38. Dit kwartet, geschreven voor klarinet, viool, altviool en cello, is een prachtig voorbeeld van Hummel’s melodische inventiviteit.

De musici:

De Duitse altviolist Roland Krämer studeerde bij Eckart Klakow en Eberhard Klemmstein aan de muziekschool in Erlangen. Hij vervolgde zijn studie bij Hatto Beyerle aan de Musikhochschule in Wenen en Hannover. Hij speelde in diverse orkesten waaronder de Nürnberger en de Dortmunder Philharmoniker. Sinds november 1989 is hij verbonden aan het Concertgebouworkest.

De violiste Marijn Mijnders studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Davina van Wely. Bij haar diplomering werd zij onderscheiden met de Nicolai Prijs. In 1985 kreeg zij de prijs van de stad Amsterdam tijdens het Nationaal Vioolconcours Oskar Back. Van 1985 tot 1988 was zij eerste concertmeester van het Noordelijk Filharmonisch Orkest in Groningen. Thans is zij tweede concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest.

De violiste Tomoko Kurita is geboren in Hiroshima en studeerde aan de Tokyo University of Arts and Music. In 1990 kwam zij naar Nederland om te studeren bij Herman Krebbers aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium. Sinds 1998 is zij eerste violiste bij het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam.

De cellist Yke Viersen kreeg les van Piet Veenstra in Den Haag. Daarna zette hij zijn studie voort bij Jean Decroos aan het Koninklijk Conservatorium, waar hij het diploma solospel behaalde. Hij speelde bij het Residentie Orkest, in 1971werd hij lid van het Koninklijk Concertgebouworkest.

De klarinettist Rick Huls studeerde in 1998 af aan het Sweelink conservatorium Amsterdam bij George Pieterson. Tijdens zijn studie won hij al diverse prijzen, onder andere op het internationaal klarinetconcours in Gent en op het kamermuziekconcours van Colmar. Tegenwoordig is hij eerste klarinettist in het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast is hij vaak te horen in diverse ensembles en orkesten zoals het Asko-Schönbergensemble en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Sloterkerk

Osdorperweg 28
Amsterdam, Nederland
+ Google Maps

Aanmeldingen voor dit concert zijn gesloten! Maar als u zonder reservering komt dan is er meestal ook nog toegang mogelijk.